مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» نکات مهم در رابطه با مراقبت از نوزاد تازه متولد شده- شرکت خدماتی مراقبتی پرستاری شکوفایی

  1. مشاوره رایگان بایک تماس بامشاوران مادرارتباط باشید
 

نکات مهم در رابطه با مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

 مهم ترین امر پس از به دنیا آمدن نوزاد ، مراقبت از اوست. مراقبت کردن از کودک تازه متولد شده روش های خاصی دارد که باید حتما رعایت شود. در این مطلب برای شما نکاتی در مورد مسائل نگهداری از کودک جمع آوری کرده ایم. نکاتی در مورد شستشو و بهداشت کودک همچنین مراقبت از نوزاد در برابر بیماری های عفونی و … . با ما همراه باشید.

پوسته ریزی پوست سر اگر چه منظره زیبایی ندارد اختلالی شایع و بی خطر است. ممكن است كودك شما مختصری پوسته خشك شبیه شوره سر داشته باشد و یا ممكن است در مواردی این پوسته ریزی شدید بوده و پوسته ها كاملا ضخیم، چرب و زرد رنگ باشند و یا حالت كبره داشته باشند.

این اختلال ممكن است بین دو هفتگی تا سه ماهگی دیده شود و معمولا بعد از چندین ماه خود بخود بر طرف می گردد و به نظر می رسد كه بعداز ۶ تا ۷ ماهگی دیده نمی شود. علت ایجاد این پوسته ها آنست كه غدد سباسه موجود در پوست سر بیش از حد چربی ترشح می كنند و این چربی ها تبدیل به پوسته هایی خشك می شوند و می ریزند.

بسیاری از كارشناسان معتقدند كه ترشح بیش از حد هورمون ها در مادر و رسیدن آن به جنین هنگام تولد موجب فعال شدن بیش از حد غدد سباسه می شود. وقتی پس از چند ماه سطح هورمون ها در بدن كودك پایین می آید، این اختلال نیز از بین می رود.

برای برداشتن پوسته ها بهترین راه آنست كه دوبار در هفته روغن های مخصوص كودك یا روغن های گیاهی مانند روغن زیتون را روی سر كودك بمالید و ۱۵ دقیقه صبر كنید سپس موهای او را شانه كنید تا پوسته ها بریزند. سپس سر او را با یك شامپو ملایم مخصوص بچه بشویید.

بعضی از پزشكان توصیه می كنند كه شامپو را به مدت ۲۰ دقیقه روی سر كودك نگهدارید (و یا تا وقتی كه بچه می تواند تحمل كند) و سپس سر او را با یك پارچه یا حوله نرم ماساژ دهید.

این اختلال رفته رفته بطور خودبخود از بین می رود ولی اگر این حالت تا چندین ماه ادامه یافت و یا شدت پیدا كرد و به سایر قسمت های بدن انتشار یافت، با یك متخصص اطفال مشورت كنید. ممكن است پزشك یك شامپوی دارویی تجویز كند.

كوتاه كردن ناخن ها

ناخن های كودك نرم تر و تا شونده تر از ناخن های شماست ولی اشتباه نكنید؛ كودكان ناخن های تیزی دارند. اگر ناخن های كودك را به موقع نگیرید ممكن است هنگام دست و پا زدن صورت شما یا خودش را زخمی كند. شاید لازم باشد این كار را در اولین روزهای بازگشت به خانه انجام دهید.

ناخن های دست نوزاد خیلی بسرعت رشد می كنند و ممكن است لازم باشد چند بار در هفته ناخن های او را كوتاه كنید. سرعت رشد ناخن های پا از ناخن های دست كمتر است.

آسان ترین راه كوتاه كردن ناخن های دست كودك با استفاده از قیچی مخصوص كودكان است. نوك این قیچی های ناخنگیر گرد است و تیز نبودن آن كمك می كند تا در صورت تكان خوردن به كودك آسیب نرسد.

می توانید از ناخن گیر مخصوص كودك نیز استفاده كنید، در اینصورت باید خیلی دقت كنید كه پوست یا حتی گوشت نوك انگشت كودك بطور اتفاقی در آن گیر نكند. بهتر است همراه یك نفر دیگر نسبت به انجام این كار اقدام كنید.

یكی از شما دو نفر كودك را نگه می دارد و یا مانع حركت زیاد او می شود و نفر دیگر ناخن ها را كوتاه می كند. یك روش دیگر این است كه هنگام شیر خوردن و یا موقعی كه كودك در خواب است نسبت به چیدن ناخن هایش اقدام كنید زیرا آرامتر است. هنگام چیدن ناخن، نوك انگشت كودك را از لبه ناخن دور كنید تا در ناخن گیر یا قیچی گیر نكند و در عین حال دست او را محكم نگه دارید.

مراقبت از محل قطع شدن بند نافبند ناف نوزاد بعد از تولد از نزدیكی بدن بسته شده و بطور بدون دردی بریده می شود. محل بریدگی باید تا آنجا كه ممكن است تمیز و خشك نگه داشته شود. معمولا مدت یك هفته تا ۱۰ روز طول می كشد تا بند ناف خشك شود و بیفتد. ترمیم محل افتادن بند ناف ممكن است چند روز بطول انجامد. موقع افتادن بند ناف ممكن است پوشك كمی خونی شود، این امر طبیعی است.

پوشك را زیر بند ناف ببندید تا جریان هوا برای خشك كردن آن كافی باشد و ادرار با آن تماس نداشته باشد. مادام كه بند ناف نیفتاده است از حمام وان استفاده نكنید.

درهوای گرم بهتر آنست كه تنها یك پوشك و یك تی شرت آزاد به نوزاد بپوشانید تا هوا جریان كافی داشته باشد و خشك شدن بند ناف تسریع شود. تا وقتیكه بند ناف نیفتاده است از پوشاندن زیر پوشهای سرهمی بپرهیزید.

برای مراقبت درمنزل دست اندركاران امور بهداشتی همواره توصیه می كنند كه قاعده بند ناف را با یك سواب پنبه ای (مانند گوش پاك كن) یا یك تكه گاز آغشته به الكل روزی یك یا دو بار تمیز كنید. بسیاری از پزشكان به این روش عقیده دارند ولی بعضی نیز امروزه معتقدند كه بهتر است بدون هیچ اقدامی صبر كنیم تا بند ناف بخودی خود خشك شود.

اگر شما نمی دانید كه چه كنید بهتر است با پزشك كودك خود صحبت كنید. (این سوال خوبی است كه می توانید آن را در ویزیت اول بپرسید).

علائم عفونت اگر چه نادرند عبارتند از:

تورم یا قرمزی، جمع شدن چرك در قاعده بند ناف و تب. بنابراین اگر ناف كودك قرمز و ملتهب شد یا شروع به آب دادن كرد با پزشك وی تماس بگیرید.

شستشوی ناحیه تناسلی دخترانناحیه تناسلی دختران را می توان تنها با یك دستمال مرطوب در هنگام تعویض پوشك و یا استحمام تمیز كرد و در این حال باید مراقب بود كه دستمال از جلو به عقب كشیده شود نه از عقب به جلو تا میكروب های ناحیه مقعد وارد واژن نشوند.

ممكن است ناحیه تناسلی قرمز و متورم شود و یا ترشحات بیرنگ، سفید و یا كمی خونی دیده شود كه تمام این حالات در هفته های اول طبیعی است و در نتیجه هورمون های مادر هنگام بارداری بوجود می آید. اگر این علائم بعداز شش هفته اول پس از تولد از بین نرود باید با پزشك متخصص اطفال مشورت كنید.

شستشوی ناحیه تناسلی پسران ختنه شدهتنها كاری كه باید در مورد موضعی كه به تازگی ختنه شده است انجام دهید آنست كه پوست ناحیه را با آب و صابون بشوئید درست مانند سایر قسمت های پوست بدن.

بهتر است از سائیدن و ایجاد كف در ناحیه آلت تناسلی پسران خواه ختنه شده و خواه بدون ختنه بپرهیزید زیرا پوست این ناحیه را خشك می كند و باعث تحریك آن می شود.

در چند روز اول پس از عمل ختنه، آلت تناسلی ممكن است كاملا قرمز باشد و ترشحی زرد رنگ داشته باشد.

این در واقع علامت خوبی است و نشان می دهد كه سیر بهبود طبیعی است. علیرغم آنكه محل ختنه كمتر احتمال دارد كه عفونت كند علائم عفونت عبارتند از قرمزی پایدار، تورم سر آلت و زخم هایی كه با ترشحات زرد رنگ و خشك بسته شده است. در صورت مشاهده هر یك از این علائم فورا به پزشك اطلاع دهید.

شستشوی ناحیه تناسلی پسران ختنه نشده

هنگام تمیز كردن یا شستن آلت تناسلی كه ختنه نشده باشد سعی كنید پره پوس یا پوست حشفه را نكشید.

چندین ماه یا حتی سال طول می كشد تا پره پوس از آلت تناسلی جدا شود. پس از جدا شدن پره پوس و هنگامیكه كاملا بتوان آن را كشید (اگر نخواهید كودك را ختنه كنید بهتر است زمان آنرا از پزشك كودكتان بپرسید) باید گاهی آن را بكشید و انتهای آلت را كه زیر آن قرارگرفته است به آرامی ولی با سرعت از ماده مومی شكل سفید رنگی كه بطور طبیعی در این محل تشكیل می شود تمیز كنید.

تکامل سیستم بینایی کودک:

سیستم بینایی در بدو تولد یك سیستم تكامل نیافته است و تكامل آن در طول سال اول زندگی رخ می دهد. از این رو، توجه والدین و پزشكان به مشكلات احتمالی در طول سال اول نقشی بسیار تعیین كننده در تكامل بینایی كودك و جلوگیری از مشكلات ناشی از اختلال در بینایی نظیر مشكلات یادگیری خواهد داشت.

سه ماه اول

نوزادان معمولا قبل از هر چیز “حركت” را می بینند. نوزادانی كه به موقع بدنیا آمده باشند (هفته ۳۸ تا ۴۲ حاملگی) باید بتوانند تغییرات صورت مادر نظیر خنده، اخم، … را در هفته اول بعد از تولد ببینند. در این زمان درك رنگ هنوز كاملا تكامل نیافته و درك عمق نیز در طول سال اول به موازات هماهنگ شدن حركت چشم ها ایجاد می شود.

هماهنگی عضلات چشم در نوزادان تازه متولد شده و شیرخواران بسیار ناقص است. چشم نوزادان اغلب به بیرون یا داخل منحرف شده و حركت چشم ها با هم هماهنگ نیست. این وضعیت استرابیسم یا انحراف چشم خوانده می شود. اگر استرابیسم تا ۳ یا ۴ ماهگی خودبخود بر طرف نشود بهتر است نوزاد توسط یك چشم پزشك معاینه شود.

اولین علائم مشكلات چشم و بیناییدر بعضی موارد لازم است نوزاد قبل از ۳-۴ ماهگی مورد معاینه قرار گیرد. این موارد عبارتند از: انحراف شدید چشم ها، عدم حركت چشم قبل از ۳ ماهگی، انحراف هر دو چشم به داخل، ثابت ماندن یك چشم در زمان حركت چشم دیگر و یا تفاوت فاحش بین حركات دو چشم.

تشخیص زودرس استرابیسم بسیار مهم است زیرا تنبلی چشم یا آمبلیوپی حاصل استرابیسم درمان نشده است. اگر یك چشم كودك نتواند بر اثر استرابیسم خوب ببیند هماهنگی چشم ها بر هم می خورد. همچنین اگر مغز تصویری از یكی از چشم ها دریافت نكند در طول زمان علائم ارسالی از چشم مبتلا را نادیده می گیرد و نهایتاً فرد دچار تنبلی چشم و متعاقب آن كاهش شدید دید می شود.

مشكلات بینایی در نوزادان نارستكامل بینایی در نوزادان نارس كمی بیشتر از نوزادانی كه به موقع بدنیا آمده باشند طول می كشد. احتمال ایجاد استرابیسم و آمبلیوپی در نوزادانی كه قبل از هفته ۳۵ حاملگی بدنیا آمده باشند ۳۰% بیشتر است. هر چه نوزاد زودتر از زمان طبیعی بدنیا بیاید این احتمال افزایش می یابد.

نوزاد باید كاملا به نور روشن (مثلا لامپ) و یا آویز هایی كه معمولا بالای سر نوزادان آویزان می كنند توجه كند. اگر در ۳ ماهگی جسم را جلو چشم نوزاد بگیرید و آن را از یك سمت آهسته به سمت دیگر ببرید و نوزاد قادر به دنبال كردن آن با چشم نباشد بهتر است مورد معاینه قرار گیرد. البته در بعضی موارد تكامل بینایی دیرتر رخ می دهد كه به آن تأخیر در تكامل بینایی می گویند.

حركات نامنظم چشماختلالی بنام نیستاگموس ممكن است در نوزادی رخ دهد. در این اختلال چشم ها حركاتی به چپ و راست، حركات دورانی و یا حركات نامنظمی دارند. علت این اختلال ممكن است ضعف بینایی، وجود نقص در مسیر عصبی از چشم به مغز و یا آلبینیسم (كمبود رنگدانه ها) باشد. نیستاگموس ممكن است ارثی هم باشد. نوزادانی كه نیستاگموس دارند ممكن است دید طبیعی و یا ضعیف داشته باشند. اگر نیستاگموس تا بعد از ۳ ماهگی باقی بماند نوزاد باید مورد معاینه قرار گیرد.

در مجموع باید گفت كه ۳ تا ۴ ماه اول زندگی زمان بسیار مهمی از نظر تكامل بینایی است و توجه والدین و مراجعه به موقع به چشم پزشك نقش تعیین كننده ای در بینایی كودك خواهد داشت.

۴ تا ۶ ماهگیدر این سن نوزاد باید دستش را به طرف اسباب بازی كه جلوی او می گیرید دراز كند و یا دستش را به آن بزند. در ابتدا ممكن است دست نوزاد بطور اتفاقی به جسمی كه جلویش گرفته اید بخورد ولی در طول زمان با رشد بینایی، درك عمق و درك بیشتر نوزاد این كار ارادی تر می شود.

از ۶ تا ۸ ماهگی نوزاد شروع به غلت زدن و احتمالا چهار دست و پا راه رفتن می كند. در این مرحله می توانید یك اسباب بازی را طوری جلو كودك قرار دهید كه مجبور باشد برای رسیدن به آن غلت بزند و یا كمی از جای خود جلوتر بیاید. این كار به تقویت بینایی نوزاد كمك می كند.

بین ۸ تا ۱۲ ماهگی نوزاد شما ممكن است چهار دست و پا حركت كند و یا راه برود. سعی كنید به جای راه افتادن زودتر، كودك خود را به حركت چهار دست و پا تشویق كنید زیرا باعث ایجاد هماهنگی میان حركات دست و چشم می شود. در این سنین بویژه وقتی كودك روی مبل یا تخت و یا نزدیك پله است باید بسیار مواظب وی بود زیرا دید كودك در این مرحله هنوز فاقد درك عمق كافی است و در نتیجه پستی و بلندی ها را بخوبی درك نمی كند. به عبارت دیگر كودك در این سن متوجه نیست كه لبه تخت در جایی تمام می شود و زمین پایین تر از آن قرار گرفته است بنابراین احتمال سقوط كودك از تخت و پله وجود دارد

 مشاوره رایگان بایک تماس بامشاوران مادرارتباط باشید

شعبه 1 : شیراز ، شهرک گلستان ، فلکه ی دوم ، جنب بانک صادرات ، ورودی آپادانا

تلفن : 07136204302 - 07136222100

همراه : 09170227071 - 09300027071

شعبه2:شیراز ملاصدرا نبش کوچه4 مجتمع پزشکی ملاصدرا طبقه 4

تلفن : 07136472790 - 07132332544 - 07132356569

همراه : 09304995570 - 09039407071

 

ضمناً با کلیه ی شماره های همکاران در دو شعبه ، می توانید از طریق واتس اپ در تماس باشید .

 

شمارپشتیبانی از طریق واتس اپ و تلگرام : 09303008829

    آدرس سایت شرکت خدماتی شکوفایی شیراز : www.shekufaee.com

راههای برقراری ارتباط باما اینستا*تلگرام*لینکدین

امور مشتریان09020027071

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده