مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بی اشتهایی کودک- شرکت خدماتی مراقبتی پرستاری شکوفایی

 

موضوع: بی اشتهایی کودک 


راهکارهای رفع بی اشتهایی در کودکان عبارتند از:
شادابی و نشاط موقع صرف غذا
عدم تنبیه و تهدید و حتی تشویق کودکان مثلا اگر غذا بخوری تو را به پارک میبرم و یا برایت بستنی میخرم و اگر غذا نخوری دیگر تورا دوست ندارم .
عدم التماس مادران، پرت کردن حواس کودک، رشوه دادن، اعمال زور و استفاده از داروهای تقویت کننده، گروهی از مادران ملتمسانه به کودک میگویند که این لقمه را به خاطر من یا پدر بخور و یا با تماشای کارتون حواس کودک را پرت میکنند.
فراهم کردن شرایطی که کودک هنگامی که گرسنه میشود خودش به طرف غذا بیاید.
رنگ مواد غذایی میتواند در اشتهای کودک و علاقه او به غذا تاثیر بگذارد.
رعایت نظم در غذا دادن به کودک،عدم اضطراب والدین و پُرنکردن بیش از حد ظرف غذای کودک
رعایت تنوع در مواد غذایی، عدم مصرف بیش از حد مایعات
دخالت دادن کودک در تهیه غذا برای کم کردن حساسیت کودک
عدم صحبت در رابطه با غذا خوردن کودک با دیگران در حضور او
موقع صرف غذا تلویزیون را خاموش کرده و وسایل بازی او را جمع کرده و برای طول مدت غذاخوردن کودک حدومرزی تعیین کنید.موقع غذاخوردن کودک به او ابراز محبت کنید و او را با هم سن و سالهای خودش مقایسه نکنید
اجازه دهید کودک از هر راهی که مایل است غذا بخورد و در کنار او نشسته و در مورد غذا با او صحبت کرده و برای ناهار یا شام روز بعد از او نظر بخواهید.والدین توجه داشته باشند که هرگز جلوی کودک خود به دیگران نگویند که او غذایی را دوست ندارد. این گفتار موجب میشود که کودک این رفتار خود را به عنوان رفتار تثبیت شده خود بپذیرد و از آن به عنوان وسیله ای برای جلب توجه دیگران استفاده نماید.

                                                      پرستار کودک در منزل

علل بی اشتهایی کودکان

برای حل هر مشکلی نیاز است که ابتدا علت آن را متوجه شویم . مادری که کودکش به اندازه کافی غذا نمی خورد و از دست ناز کردن های او به تنگ آمده ، و ازرشد نرمال کودکش نگران است ، به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه می کند که در این صورت پزشک درمورد عادات کودک از او چنین سئوالاتی خواهد کرد :ساعات غذا خوردن کودک چگونه است ؟ مقدار غذایی که درهر وعده می خورد به چه میزان است ؟ در بین وعده های غذایی چه چیزهایی مصرف می کند؟ میزان فعالیت شدید کودک چند ساعت در روز است ؟ شما نیز باید ، حتما در ابتدا پاسخ این سؤالات را آماده کنید.

علل متفاوتی برای بی اشتهایی کودکان به غذا ، وجود دارد.

علت اول- وجود نوعی بیماری در کودک. هر نوع بیماری یا داروی مصرفی ای که موجب زخمهای دهان ، تغییرحس چشایی کودک ، کاهش اشتها ، تهوع و استفراغ شود والبته وجود تب خفیف نیز موجب کاهش اشتهای کودک می شود . در طول دوران مریضی یا نقاهت ، به دلیل کمتر شدن فعالیت کودک ، وی اشتهای کمتری نسبت به غذا خوردن پیدا می کند . ولی نگران نباشید بازسازی بدن کودکان بسیار سریع است. پس از مریضی ، با مراقبت بیشتر، کودک شما به راحتی به وضعیت اولیه باز می گردد. فقط باید مراقب باشید ، کمبود غذایی او به سوء تغذیه نیانجامد که اثرات مخرب آن به سختی جبران پذیر است.

شما با مشورت کردن (هر2 تا 3 ماه یک بار) ، نبودن این علائم و اطمینان از عدم وجود انگل در روده های کودکتان، می توانید مطمئن شوید که دلیل بی اشتهایی او مریضی نیست.

علت دوم- وجود سوء جذب یا حساسیت های غذایی در کودک . ممکن است روده های کودک، به یک نوع ماده غذایی مثل پروتئین موجود در گندم (گلوتن) حساسیت داشته باشد. از این رو مواد غذایی به راحتی جذب دیواره روده نمی شود. و یا در اثر مصرف یک ماده غذایی خاص ، در بدنش عوارض خاصی به وجود آید که موجب ترس کودک از غذا و غذا خوردن شود.

برای اطمینان از عدم وجود چنین حالتی ، برنامه غذایی و میزان مصرف ازهرغذا را درطول مدت 3 هفته یادداشت کنید ، به این ترتیب متوجه خواهید شد چه غذاهایی را دوست ندارد. چه غذاهایی ، با چه فرم و چه حرارتی (با کدام مواد اولیه) را بهتر می خورد. به این ترتیب برنامه غذایی که برای کودک تعیین خواهید کرد ، بر اساس علایق او وبه روش جانشینی خواهد بود که بعداً در مورد آن توضیح خواهیم داد.

علت سوم- در دسترس نبودن غذاهای کافی وسالم برای کودک . گاهی غذای کافی و مقوی در اختیار کودک نیست و گاهی والدین ، موادغذایی سالم ، نظیرسبزیجات شسته و پوست کنده ، میوه های شسته و آماده خوردن ، دانه ها و مغزهای مقوی مثل آجیل، لبنیات تازه و … را در اختیار کودک قرار نمی دهند و در عوض به عنوان میان وعده ، به او شیرینی و شکلات و یا تنقلاتی می دهند که کالری زیاد دارد و محتوی ” نوترینتی ” کمی است

علت چهارم- وجود فشارهای روانی بر کودک . یک مشاجره خانوادگی ، یا وجود مشکلی در بین اعضاء دیگر خانواده ، برغذا خوردن کودکان ، خصوصاً کودکان باهوش تأثیر بسزایی دارد. اجبار کودک به خوردن ، و ترساندن او از پدرش یا هر قدرت دیگری و تهدید کودک برای غذا ندادن به خاطر عمل زشتی که انجام داده است همه از این مقوله اند.

شرکت خدماتی مراقبتی شکوفایی با دو شعبه در شیراز -  ارائه کلیه خدمات نظافتی و هم چنین پرستاری و مراقبت از کودک و سالمند در تمامی مناطق شهر شیراز

شماره ی ثبت 19349 / با مجوز رسمی و تحت پوشش اتحادیه

با قریب از ۱۵سال سابقه کاری با کادری مجرب

شرکت خدماتی نظافتی شکوفایی شیراز با خدماتی نظیر

کلیه خدمات نظافتی منزل - نظافت آپارتمان ها - نظافت مجتمع های مسکونی - نظافت راه پله ها - خانه تکانی و ...نظافت شرکت ها - ادارات - فروشگاه ها و ...نگهداری و مراقبت از کودک به صورت نیمه وقت و شبانه روزیپرستاری و مراقبت از سالمند به صورت نیمه وقت و شبانه روزیتمامی امور منزلاعزام مراقب به بیمارستانکف شویی منزل و محل کار با دستگاه

کلیه ی نیروهای اعزامی این شرکت تحت پوشش بیمه حوادث می باشند

شعبه 1 : شیراز ، شهرک گلستان ، فلکه ی دوم ، جنب بانک صادرات ، ورودی آپادانا

تلفن : 07136204302 - 07136222100

همراه : 09170227071 - 09300027071

شعبه 2 : شیراز ، ملاصدرا ، نبش کوچه ۴ ، طبقه ی چهارم مجتمع پزشکی ملاصدرا

تلفن : 07136472790 - 07132332544 - 07132356569

همراه : 09304995570 – 09039407071

شماره ارسال پیام کوتاه به صورت شبانه روزی : 30003405000051

پشتیبانی از طریق واتس اپ و تلگرام : 09303008829

  آدرس سایت شرکت خدماتی مراقبتی شکوفایی شیراز : www.shekufaee.com

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده